Log ind

25 år med olietønder

  • 25 år med olietønder
    1 / 4
    Caribic Steelband optræder ofte på gader og stræder og består i dag af Kai Stensgaard på sopran steelpan, Michael Svendsen på bas steelpan og Per Rasmussen på percussion. Arkivfoto
  • 25 år med olietønder
    2 / 4
    Kai Stensgaard er konservatorieuddannet inden for klassisk slagtøj. Her har han blandt andet udviklet en speciel, marimbateknik, hvor han benytter seks køller, og det har bragt ham jorden rundt til specielle koncerter og clinics. Privatfoto
  • 25 år med olietønder
    3 / 4
    De inciterende rytmer skaber glæde og smil - ikke kun hos publikum men også hos musikerne selv. Privatfoto
  • 25 år med olietønder
    4 / 4
    Her er Caribic Steelband fanget i en firemandsudgave, da de spillede ved åbningen af Odense Zoos Oceanium i 2001. Foto: Kim Rune
Musik

Gennem et kvart århundrede har Kai Stensgaard og hans slagtøjskolleger underholdt med eksotiske rytmer på deres steeldrums

Kai Stensgaard sidder i sit hjem i Stige omgivet af sine steeldrums og tænker tilbage på sine første oplevelser med det metalliske instrument.

- Jeg var i USA på videreuddannelse, og der så jeg for første gang nogle steeldrums på gaden i New York. Jeg kunne genkende lyden fra radioen og syntes, det var fantastisk, og næste dag fandt jeg frem til en butik, hvor jeg kunne købe en steelpan, som den hedder, siger den 65-årige konservatorieuddannede janitshar.

Steeldrums

I 1950'erne begyndte Trinidads underklasse, som var efterkommere af afrikanske slaver, at demonstrere mod det Britiske styre for at opnå bedre levevilkår.Ofte samledes man til store demonstrationer, og her var trommespil et vigtigt samlingspunkt. Det britiske styre prøvede at sætte en stopper for demonstrationerne ved at forbyde al brug af trommer. Det lod man sig ikke slå ud af, men til gengæld fandt man hurtigt et støjende alternativ til trommer i form af metaldåser og lignende.

Der opstod buler i de potter og pander man brugte, og man opdagede at bulerne kunne have forskellige toner. Man eksperimenterede lidt, og med tiden fandt man ud af, at tomme olietønder kunne blive til et melodiinstrument med forskellige toner.

Måden, hvorpå man udbankede de gamle tønder, blev forfinet, og i dag er Trinidad og hele Caribien kendt for sine store steelbands.

Kilde: Kai Stensgaard

Fra sjov til alvor

Inden længe havde han lært at håndtere instrumentet, og sammen med andre slagtøjskolleger fra Odense Symfoniorkester startede han et af Danmarks allerførste steelbands.

- I starten spillede vi for sjov i gaden. Folk stimlede sammen for at høre musikken, og vi bemærkede, at de var meget fascineret af olietønderne og historien bag dem, siger han og fortæller, at der netop nu er kommet mere fokus på olietønderne.

I starten spillede vi for sjov i gaden. Folk stimlede sammen for at høre musikken, og vi bemærkede, at de var meget fascineret af olietønderne og historien bag dem

Kai Stensgaard

- Olietønderne stammer fra Caribien, og i år er det er 100 år siden, at De Dansk Vestindiske Øer blev solgt. Det sammenfald har gjort, at vi har fået mere travlt, og blandt andet har vi været på Rigsarkivet for at spille til en reception for digitalisering af dokumenterne fra Danmarks kolonitid, siger han.

Verdensmusiker

I år kan Caribic Steelband fejre 25 års jubilæum, og deres optrædener har længe været meget mere velorganiseret.

- Vi tager ud cirka 20 gange om året, hvor vi spiller til events især i sommerhalvåret, men vi har faktisk også prøvet at spille udendørs om vinteren, siger han med et lille grin.

- Der var en event ved Vejle Fjord, hvor folk skule gå en tur i skoven, og ved en lysning stod vi så og spillede på olietønder midt i sneen. Vi nåede kun to numre, så blev det for koldt, men det var faktisk et meget flot setup, siger han.

Selvom Kai Stensgard er ved at nærme sig pensionsalderen, er han stadig særdeles aktiv inden for sit klassiske slagtøjsområde, hvor han er en international kendt marimbaspiller. Her har han de seneste 20 år ernæret sig som freelance og har også udviklet en speciel teknik, hvor han benytter tre køller i hver hånd.

- Jeg bliver hovedsageligt hyret ind til koncerter i koncertforeninger, og til clinics ved marimbafestivaller, og det har bragt mig hele verden rundt. Som freelancer er det er jo vigtigt at forny sig konstant, og her tæller steeldrums'ene også godt med i min musikalske udvikling, siger han.

  • Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere