Log ind

Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien

  • Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien
    1 / 5
    Jonas Kjeldgaard Sørensen bruger hele sin ejendom til at fortælle sin historie om fåret og dennes relation til mennesket og verdenshistorien. Her er han langt ude på marken. Foto: Jonas Kjeldgaard Sørensen
  • Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien
    2 / 5
    Forestillingen tager sit fysiske afsæt i foyeren. Foto: Jonas Kjeldgaard Sørensen
  • Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien
    3 / 5
    På klove fortæller han i gården videre om projektet. Foto: Jonas Kjeldgaard Sørensen
  • Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien
    4 / 5
    Der bliver vandret en del i fortællingen. Et sådan setup kan selv Odense Teater ikke mønstre. Foto: Jonas Kjeldgaard Sørensen
  • Fårets magt: En ulden hovedrolle i verdenshistorien
    5 / 5
    Sådan ser den kunstakademistuderende ud, når han ikke ligner et får. Foto: Jonas Kjeldgaard Sørensen
Performance

Kulturprojektet Mod.Strøm breder i disse dage sine vinger ud over hele Fyn. I Korup har den kunstakademistuderende Jonas Kjeldgaard Sørensen skabt en forestilling - eller rettere en performance - der skal få hans publikum til at se fåret i helt nyt lys

Korup: Sjældent har noget menneske haft så mange og storslåede tanker om fåret som kunstneren Jonas Kjeldgaard Sørensen.

Ja, sjældent har nogen nok haft så mange tanker om noget som helst andet. Overhovedet.

I et spind, der strækker sig over økonomi, verdenshistorie, ligestilling og flygtningedebat, er det lykkes ham at væve en fortælling om fåret, der spiller, eller nok egentlig rettere har spillet, en gigantisk hovedrolle for den måde, hvorpå samfundet ser ud i dag.

Jeg ved godt, det ikke ligefrem er en scene i London, hvor publikum accepterer hvad som helst, for det her er jo nok noget af det mærkeligere, der er sket i Korup

Jonas Kjeldgaard Sørensen

Det uldne væsens penetration af kunstnerens hjerne er kommet så vidt, at han ligefrem har ændret udseende. I hvert fald for en stund.

Med en fårehoveds-silikoneprotese til ansigtet og klove til fødderne har han i to dage manet undrende miner frem i ansigtet på sine beskuere - og de kommende tre dage vil han gøre det samme på gården i Korup.

Publikum skal undres

Det ville være løgn, hvis avisen påstod at forstå, hvad det er Jonas Kjeldgaard Sørensen vil fortælle med sin forestilling og hvorfor.

Men det er måske heller ikke helt skidt, hvis kunstneren selv skal sige det.

- Jeg vil være mere bekymret, hvis tilskuerne siger, de forstår alt, end hvis de siger, de ikke fatter noget af det, der foregår. De må gerne stå og bare tænke: What!? - og så ellers bare glæde sig til det næste eller gerne tænke; det her skulle jeg aldrig have gjort. Folk skal dog helst gå herfra og tænke om fåret på en anden måde end hidtil. Fåret skal ses i et nyt lys.

Hvorfor skal fåret det?

- Det er sindssygt vigtigt at give spalteplads til noget, der er svagt. Det er fåret. Notorisk dumt. Men med forestillingen skal man glemme, at hvad vi ved om fåret. Hvad sker der, hvis man giver det superheltestyrke? Folk har slet ingen umiddelbar anelse om, hvor meget fåret har betydet. Bare se på Englands imperialisme. Den er finansieret af fårens uld. Englands verdensudbredelse er båret af fåret.

Hvad mere?

- Fårets historie er faktisk identisk med kvindernes kamp for ligestilling og så er der meget ved den flygtningestrøm op igennem Europa, der minder om fårets bevægelser, hvor man vandrer igennem landskabet og krydser grænserne med sine horder. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har et ideologisk standpunkt i den her perfomance.

Hvis jeg nu fortæller dig, at publikum måske vil finde din performance syret, hvad tænker du så?

- Jamen den er ikke syret, men folk skal selvfølgelig forundres. Jeg siger som sagt ikke, at de skal forstå det, men må hjertens gerne opnå et øjebliks tilstand af "what". Publikum skal stå bagefter og være uden ord til at beskrive, det de har set. De skal finde på helt nye ord til at beskrive, hvad de har oplevet. Kunsten skal jo være med til at finde på nye måder til at forstå de forandringer, der sker.

Hvad tænker du om responsen?

- Jeg ved godt, det ikke ligefrem er en scene i London, hvor publikum accepterer hvad som helst, for det her er jo nok noget af det mærkeligere, der er sket i Korup. Men det er jo ikke farligt og jeg frygter ikke reaktionen. Det er jo en kunstners lod at indtage den position ingen andre vil tage. Så eftertænksomheden kan blive sat i gang.

Trænger du til et "what-øjeblik", kan du opleve Jonas Kjeldgaard Sørensen i aktion 10. september 13.30 til 15.30, 11. og 12. september på Korupvej 21. Det er gratis at deltage.

  • Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere